Az si egyiptomi llatkultusz eredete vitatott. Az ember s llat forma kztt tallunk kztes formkat, llatfej, embertest isteneket is, melyek vezredeken keresztl rendkvl kedveltek voltak Egyiptom-szerte. Az els ismert formkat a II. dinasztia korbl ismerjk. A legismertebb llatfej istenek kztt van R, Hrusz, Szahmet, Anubisz, Szth, Szobek, de ms istensget is brzoltak ilyen mdon.
A kznp szmra az llatfej s alak istenek azonosak lehettek magval az llattal, mg a mveltebbek az llat tulajdonsgainak lnyegre gondoltak, l mivoltukbl rszben vagy teljesen elvonatkoztattk ket. Az istenbrzolsok tanulmnyozsa alapjn nagyon nehz megkzelteni az llattiszteletet, sokkal konkrtabban lehet megvizsglni a szentnek vlt llatok temetkezsi szoksait. Az els ritulis llattemetsek a Badri-kultrbl kerltek el. Kt szarvasmarha sron kvl kecske, juh, kutya s saklsrt is feltrtak itt. A gyknybe s vszonba gngylt llattetemek az emberekhez hasonl temetkezsben rszesltek.
Egyes llatok szmra azrt akartk biztostani a tlvilgi letet, hogy egytt maradhassanak elhunyt gazdjukkal. Talltak mr szmos srt, melyben emberi csontvzak mellett kutya, macska, vagy gazella csontvzakat helyeztek el. Voltak tmeges llattemetsek, pldul talltak tbb szz macskammit tartalmaz srrendszert is a fld alatt, mely ritulis jelentssel brt. A macskt, br tiszteltk s hallbntetssel sjtottk azt a kzembert, aki szndkosan meglt egy macskt, mgis bizonytk van arra, hogy idnknt szndkosan flldoztk az llatokat. A megrntgenezett macskammik szinte mindegyiknek eltrtk a nyakt. A macska az egyik legjobban becsben tartott llat volt az kori Egyiptomban. A leghasznosabb llatnak tartottk, mivel vadszott az zsibl rkez s az egsz orszgot ellep patknyseregekre. A macska a gabonaraktrak nlklzhetetlen „kellke” lett. A szent macskkat szentlyekben tartottk s kirlyi pompval halmoztk el. Fennmaradtak olyan hieroglifa feljegyzsek, melyek arrl szmolnak be, hogy tzvsz esetn elszr a macskkat mentettk ki a hzbl s csak azutn a gyerekeket s csaldtagokat. Aki macska ellen kvetett el valamilyen bncselekmnyt, annak levgtk a kezt, vagy kivgeztk. A papok szerint a macskk Rvel, a napistennel lltak kapcsolatban. Szmtalan jellel magyarztk a macsknak, ennek az jszakai llatnak s a Napistennek a szvetsgt. Bastet istennt macskafejjel brzoltk. Bastet volt a termkenysg s a fld vdszentje. A gyermekre vr nk macska amuletteket viseltek. A kimlt templomi macskkat bebalzsamoztk, tulajdonosuk pedig a gysz jell leborotvlta a szemldkt.
![](http://i867.photobucket.com/albums/ab233/Zuricica/Animals/bastet-statue_zps4e01728a.jpg)
Kr. e. 525-ben a fra csapatai nem mertek harcolni Kambyses perzsa kirly katoni ellen, inkbb feladtk vrosaikat, mert a perzsk rdgi hadvezre a katonk sisakjra, pajzsra l macskkat kttetett.
A macska utn a msik legismertebb llat az kori Egyiptomban a szent pisz-bika. pisz Ozirisz isten l jelkpe, az egyiptomi valls szent bikja. A fldmves nnepeket az tiszteletre rendeztk meg. Kapcsolatba hozzk a napistennel is, mivel szarvai kztt egy napkorongot tartott. ltalban fekete foltokkal tarktott fehr bika lett pisz-bika. III. Amenhotep fra kortl kezdve azonostottk az pisz-bikt Ozirisz istennel. Ebben az idszakban plt az els pisz-sr, melyet Szakkara mellett trt fel Auguste Mariette francia egyiptolgus 1851-ben. A kln helyisgben tartott l pisz-bika kivlasztsa nagy gonddal trtnt, Ailianosz grg szerz szerint azt a bikaborjt ismertk el pisznak, amelyik 28 formai kritriumnak megfelelt (pl. fekete fej, hromszg alak fehr folt a homlokon, meghatrozott formj foltok a hton, stb). Hsbl tilos volt fogyasztani, s a memphiszi palotban papok gondoskodtak rla. A Ptolemaioszok kortl kezdve egy j istensg, az Ozirisz nevt is visel szent pisz bika, grgstett sszevont nevn Szerpisz kultusza hdtotta meg aFldkzi-tenger trsgeit.
A bika mellett tehnistennt is tallunk az kori Egyiptomban. Hathor a szpsg, a termkenysg, az anyasg, a vidmsg, a rszegsg s a zene istennje, tehn alakban imdtk, de ember alak brzolsa is gyakori. Nha tehnfl s szarvakat visel nknt brzoltk.
![](http://i867.photobucket.com/albums/ab233/Zuricica/Animals/apis_zps998cfb3d.jpg)
Hrusz a slyomfejjel rendelkez embertest isten, vagy nha slyomknt brzoljk. Kultusza igen hossz ideig fennllt, mialatt alakja sok vltozson ment keresztl, s sok nven vlt ismertt. A Hrusz nvvltozat grg eredet, az egyiptomi Heru/Har nvbl ered. A Hrusz szeme szimblum az egyiptomiaknl, a megjuls jelkpe volt. A Hrusz-szeme nyaklncot a mmik azon rszre tettk, ahol a bels szerveit kiszedtk. Az istensg kultusznak eredete homlyos s vitatott. Az egyik elterjedt elkpzels szerint sszefggsben van Nehen vros si istenvel, a vadszslyommal. Nehem a korai Egyiptom jelents teleplse volt, az jbirodalom korig fontos kultuszhely. A slyomisten szletsrl mtosz szl: a gyermek Hruszt, akit csecsemkorban Hathor tehn tpllt, megmarta egy skorpi, amikor a Nlus ndasban jtszott. A hazatr zisz elkeseredetten fohszkodott testvrvel, Nebethettel R istenhez kisfia lettelen teste mellett. A nap-brka megllt a fnyes egekben. R isten sietve elklde Thot istent a fldre, s az biszfej istensgnek - minden titkos tudst latba vetve - sikerlt letre keltenie Hruszt. A fi a mocsrvidken, Szth ell bujklva slyomknt ntt fel viszontagsgok kzepette. Mikor mr ifjonti ereje teljben jrt, Ozirisz rvid idre visszaltogatott a fldre, s felfegyverezte fit s megtantotta neki a kemny harc technikjt. Hrusz gyorsan tanult, hisz gett a vgytl, hogy bosszt lljon apja gyilkosn. E bosszll harcrl szl Hrusz s Szth trtnete.
![](http://i867.photobucket.com/albums/ab233/Zuricica/Animals/HorusFalcon2_zps4b6e3ad4.jpg)
Az kori Egyiptomban rengeteg llatot imdtak. Volt kesely, sakl, oroszln, krokodil, kesely isten s szmos jelkpet brzoltak valamilyen llat alakkal. Taln a legismertebb az Ureus-kgy. Az Ureusz-kgy tmad kobrt formz egyiptomi jelkp. Az egyiptomi vallsban elssorban istennkhz ktdik, gy az als-egyiptomi Uadszethez, de ms istennket is brzolnak ebben a formban. A kobra fontos kirlyi szimblum, s vdelmezknt (Uadzset istenn brzolsaknt) megtallhat a frai koronn, a keselyistenn, Nehbet brzolsa mellett. A kusita frak, elssorban a XXV. dinasztia uralkodi koronikon gyakran kt ureuszt viseltek.
Az egyiptomi hitvilgban kevert-lnyek is szerepelnek. A hall utn a holtak lelkt Anubisz (a holtak s a mumifikci saklfej istene) az tlet csarnokba vezeti. Ezutn az elhunyt szve (amely tulajdonosa erklcsisgnek a tanja) mrlegre kerl, amelynek msik oldaln egy madrtoll van (Maat). Kedvez eredmny esetn a halottat Ozirisz isten el viszik. Ha viszont az tlet az elhunyt ellen szl, akkor a szvt felfalja a vzil htsjval, oroszln mellkasval s krokodil fejvel rendelkez alvilgi szrny, az Ammit. Az elhunyt gy rkre az alvilgban reked.
A srokbl elkerltek mr pvin, oroszln, tehn/bika, kutya, macska, sakl, antilop, gazella, kecske, juh, krokodil, kgy, bisz, slyom, ld s hal mmik is.
Az egyiptomiak a lovat sokig nem ismertk. I. e. 1782 s 1570 kztt Egyiptomot leigztk a hkszoszok, akik lovakat fogtak harci szekereik el. Csak a hkszoszokkal vvott csatk utn honosodtak meg a harci lovak Egyiptomban. A l erejt kizrlag szekerek el fogva hasznostottk, nem hasznltk mezgazdasgi munkra s nem ltek a htra.
![](http://i867.photobucket.com/albums/ab233/Zuricica/Animals/harci_zps4258ad25.jpg)